Home Aktiviti Warga Cakna Krisis Syria Semakin Meruncing

Krisis Syria Semakin Meruncing

135
0

3.6 juta pelarian dikehendaki kembali semula ke Syria akibat dari perjanjian antarabangsa. Turkey dan Rusia bergabung untuk mengekang lambakan pelarian di utara Syria dan meletakkan mereka di sempadan Zon-Selamat (Safe-zone) seluas 30 km.

.

Krisis semakin parah apabila bantuan kemanusiaan untuk pelarian yang dijanjikan oleh US dipotong separuh pada tahun ini. Tahun 2019, US sebagai kuasa besar dunia hanya peruntukkan $397 juta berbanding tahun sebelumnya sebanyak $697 juta. Kebajikan pelarian semakin terabai.

.

Krisis kesengsaraan berganda dengan isu pemberontakan pemisah Kurdish di utara Syria, berhampiran dengan zon selamat tersebut. Menjadikan mereka tersepit dari segenap penjuru.

.

Musim sejuk menyulitkan lagi kehidupan. Suhu mencecah 0 darjah menjadikan kehidupan mereka sendiri dalam bencana. Kematian menggugah masa dek kerana kekurangan demi kekurangan dalam menghadapi persediaan musim sejuk yang melanda.

.

Kehadiran kita ingin membantu sekadar mampu. Terlalu kecil jumlah yang dibawa berbanding dengan kuasa besar dunia. Namun NGO kecil ini berjiwa besar demi menyelamatkan satu nyawa.

.

“Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya.” [Maksud Surah Al Maidah: 32]

.

“Siapa yang membantu menyelesaikan kesulitan seorang mukmin dari sebuah kesulitan di antara berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan salah satu kesulitan di antara berbagai kesulitannya pada hari kiamat.” [Maksud hadis riwayat Muslim. No: 2699]

.

InsyaAllah pada 28 November 2019, gabungan 11 NGO & pengusaha perniagaan akan menghantar bantuan kemanusiaan kepada pelarian Syria yang berada di sempadan Turki. Bantuan berupa makanan, pakaian, dan keperluan menghadapi musim sejuk kemuncak pada ketika itu.

.

Warga Cakna bersama Iman Care, Sabasun Hyperruncit Sdn. Bhd, Aqila Industries, HRM Travel & Tours dan beberapa lagi akan ke sana nanti.

.

Kita merayu sumbangan dan sokongan kempen dari semua pihak seluruh negara. Kami seru kepada pihak masjid, surau, komuniti penduduk, dan organisasi-organisasi awam mahupun swasta agar bersama membantu kami mencapai tujuan misi.

.

Hubungi dan temui rakan-rakan NGO gabungan kami bagi menyampaikan sumbangan anda. Samada sumbangan dari anda atau hasil kempen yang pihak anda bantu.

.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun

Maybank Islamic

Persatuan Prihatin Warga Terpinggir Terengganu

563037065007

Atau sumbangan secara online di

Bantuan Kecemasan “Help for Syria”

Label: #HelpSyria

📧 Email: wargacaknatrg@gmail.com

📞 Urusetia: 0169602489

.

Suhazeli Abdullah

Ketua Delegasi #WinterAidSyria 2019

fb.com/Suhazeli.abdullah

26.10.2019

.

= PLEASE SHARE=

Previous articleDana Syamimi diSempurnakan
Next articleBantu Sebelum Beku